Ons Programma

Ons programma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen is klaar! Je kan het hieronder nalezen.


We hebben het opgebouwd op basis van volgende thema's:


Sport

VIVO is van oordeel dat sport een fundamenteel recht is voor elke inwoner. ‘Sporten’ bevordert niet alleen de gezondheid en het welzijn van onze burgers, maar versterkt ook de sociale cohesie en de gemeenschapszin. VIVO wil zich inzetten voor een sportbeleid dat toegankelijk, inclusief en innovatief is. 

 

Sport verbindt mensen van alle leeftijden en achtergronden. Het biedt kansen voor persoonlijke ontwikkeling, teamwork en het opbouwen van vriendschappen. Daarom willen we investeren in sportfaciliteiten, ondersteuning bieden aan lokale sportverenigingen en initiatieven die sport voor iedereen mogelijk maken. 

 

VIVO wil werk maken van een sportieve gemeente, waarin iedereen de kans krijgt om te sporten en te bewegen. VIVO vindt het belangrijk om te voorzien in een omgeving waarin talenten kunnen bloeien en waar recreatie en competitie hand in hand gaan. De vele sporters in onze gemeente moeten over degelijke infrastructuur beschikken om zich volledig te kunnen ontplooien. 

 

  • De huidige sportinfrastructuur voldoet amper aan de noden van de vele sporters. De plannen voor de ontwikkeling van de sportsite op de Vetweyde moeten verder worden ontwikkeld en er dient zo snel mogelijk te worden overgegaan tot het indienen van een aanvraag tot omgevingsvergunning. Een goede communicatielijn met de sportverenigingen omtrent de timing van het project is daarbij zeer belangrijk. 

  • Er werden met de ontwikkeling van Tesseskouter en Molenkouter al grote stappen vooruit gezet in de buitensportinfrastructuur. Deze sites bieden allicht nog veel meer mogelijkheden. Er dient te worden onderzocht of deze sites kunnen worden uitgebreid met andere buitensporttakken (basket, volleybal,…) .  

  • De huidige atletiekpiste wordt intensief gebruikt, zowel door de scholen als door de atletiekclubs. De atletiekpiste moet worden opgewaardeerd; ofwel op de huidige locatie, dan wel op een alternatieve locatie (op de site of in de nabijheid van de site Vetweyde). 

  • De sportdienst is een onmisbare schakel in de relatie tussen de vele sportverenigingen en het lokaal bestuur. Enerzijds moet deze dienst de sportverenigingen ondersteunen (zowel administratief als logistiek), anderzijds is het haar taak de sportclubs te sensibiliseren omtrent verschillende thema’s (inclusiviteit in de sport, veilig sporten,…). Er mag ook kritisch nagedacht worden over de huidige werking van deze dienst: mogelijks zijn er nog efficiëntiewinsten te boeken. De sportdienst mag in geen geval zichzelf verliezen door de organisatie van (te veel) sportevenementen en dient steeds te handelen binnen het beleidskader. >

  • Nergens leeft het groepsgevoel zo hard als in de sportwereld. De burger moet kunnen delen in de euforie bij het winnen van een match of moet de teleurstelling bij een verlies samen met de spelers kunnen dragen. Daarom moet er nagedacht worden via welk communicatiekanaal de sportclubs hun uitslagen of wedstrijdverslagen kunnen delen met de burger.  

Cultuur

Cultuur moet voor iedereen toegankelijk zijn. Het verrijkt ons leven, verbindt ons met elkaar en versterkt onze gemeenschap. Diversiteit en creativiteit spelen de hoofdrol. Daarom zet VIVO zich in voor een ruimer cultuurbeleid, zodat alle inwoners de kans hebben om deel te nemen aan culturele activiteiten. 

 
VIVO heeft daarbij aandacht voor een inclusieve benadering van cultuur. Cultuur moet laagdrempelig zijn en mag geen luxeproduct worden dat alleen voor een selecte groep beschikbaar is. Lokale initiatieven en kunstenaars moeten aangemoedigd worden en we moeten de samenwerking tussen culturele verenigingen en het lokaal bestuur bevorderen. 

  •   Uit onze VIVO-bevraging blijkt dat onze inwoners graag een bezoek brengen aan de vele kermissen die georganiseerd worden. Kermissen zorgen voor een bruisende zomer. De organiserende comités moeten ook in de toekomst verder ondersteund worden, zowel financieel als logistiek. Daarnaast is het noodzakelijk om de subsidies te evalueren, zodat we kunnen bepalen of aanpassingen nodig zijn. De zomerkermis in het centrum van Opwijk kan weer wat meer energie gebruiken. We zullen onderzoeken of het zinvol is om ook hiervoor een organiserend comité op te richten. 

  • Het gemeenschapscentrum Hof ten Hemelrijk vervult een veelzijdige functie. Het is een ontmoetingsplaats, centraal gelegen in de gemeente, waar iedereen activiteiten kan organiseren. Het lokaal bestuur dient hierbij eerder een ondersteunde rol op te nemen. Wanneer het lokaal bestuur toch zelf culturele activiteiten organiseert, moet dit op maat van onze gemeente zijn. 

  • VIVO erkent het belang van de aanwezigheid van een gemeenschapsruimte voor de lokale verenigingen, die mede door de organisatie van talrijke activiteiten de kleinere dorpskernen in onze gemeente levendig houden. Zowel voor de verenigingen als voor de inwoners is deze gemeenschapsruimte van groot belang. VIVO is van oordeel dat het tot de taak van een lokaal bestuur behoort om in een gemeenschapsruimte te voorzien, indien blijkt dat hier nood aan is. Wanneer de lokale verenigingen niet langer over een plek beschikken om hun activiteiten te organiseren, dient de gemeente haar rol hierin dus op te nemen. Aangezien echter op verantwoorde wijze dient omgesprongen te worden met het belastinggeld van de burger, zijn wij van mening dat de gemeente enkel kan investeren in infrastructuur waarvan zij zelf eigenaar is.  

  • Het lokaal bestuur moet verder inzetten op de digitalisering van haar diensten. Een klantvriendelijk reservatieplatform, zowel voor de huur van gemeentelijke zalen als materialen, is vereist. Daarnaast moet de bibliotheek verder digitaliseren, niet alleen voor het ontlenen van klassieke boeken, maar ook om boeken digitaal aan te bieden.             

Jeugd en onderwijs

De toekomst van onze jeugd en de kwaliteit van het onderwijs verdienen een centrale plaats in het toekomstig beleid.  

 

VIVO gelooft dat de JEUGD recht heeft op een veilige omgeving waarin jongeren zich kunnen ontwikkelen tot zelfbewuste burgers. Als liberale partij willen we inzetten op een vernieuwend beleid dat niet alleen inspeelt op de huidige behoeften van jongeren, maar ook anticipeert op de uitdagingen waarmee ze in een snel veranderende maatschappij zullen geconfronteerd worden.  

 

  • Het jeugdhuis Nijdrop voor de Opwijkse jeugd zeer waardevol. Tijdens de huidige legislatuur werd de samenwerking met het jeugdhuis versterkt en werden er extra financiële middelen vrijgemaakt om haar werking draaiende te kunnen houden. Alle verschillende subsidiereglementen en afsprakenkaders dienen te worden geëvalueerd en -waar nodig-  bijgestuurd.  

  • Het fuifklimaat in de gemeente moet opnieuw worden aangewakkerd. Niet door een nieuwe fuifzaal te bouwen (en zo rechtstreeks concurrentie aan te gaan met het bestaande jeugdhuis), maar wel door met jeugdhuis Nijdrop in dialoog te gaan. 

  • Het skatepark biedt een plek aan skaters van elk niveau: zowel voor de beginnende skaters als voor skaters met meer ervaring. Het onderhoud van het skatepark vraagt veel werk en dient stipt te worden opgevolgd. Extra controles moeten ervoor zorgen dat bezoekers met slechte intenties worden afgeschrikt om te verzamelen rond het skatepark. 

  • De aanwezigheid van de vele openbare speelruimtes is een ware troef voor de gemeente. Het huidige aanbod moet verder worden aangevuld met inclusieve speeltuigen, die ook door minder mobiele kinderen kunnen worden gebruikt om volwaardig te kunnen buitenspelen. 

  • De vele jeugdverenigingen moeten in veilige omstandigheden hun werking kunnen organiseren. Er dient verder werk te worden gemaakt van de bouw van nieuwe jeugdlokalen op de site ‘Vetweyde’.  

  • De bestaande jeugdlokalen moeten voldoen aan alle brandvoorschriften. Wij willen de verenigingen hierin bijstaan. Elke vereniging moet ook de kans krijgen om opleidingen te volgen, zodat de leidingploeg in noodsituaties (brandgevaar, storm,…) weet hoe ze moeten handelen. Sensibiliseren is hier belangrijk. 

  • Het lokaal bestuur moet ernaar streven om het label van ‘kindvriendelijke gemeente’ te behalen.
    Een kindvriendelijke gemeente: 
    • verbindt zich ertoe de rechten van het kind te realiseren en te implementeren over de beleidsdomeinen heen waar jeugd mee in contact komt; 
    • betrekt kinderen en jongeren als volwaardige actoren bij de lokale samenleving en het beleid; 
    • benadert kindvriendelijkheid niet als een statisch te bereiken einddoel maar als een permanent leerproces; 
    • beschouwt kindvriendelijkheid als een barometer voor een goed lokaal beleid voor iedereen. 

 

  • Er dient te worden onderzocht of het lokaal bestuur kan inzetten op het behalen van het ‘kwaliteitslabel kleuteropvang’, zowel in de opvang in ’t Speelhuis als buiten het centrum. 

Gemeentediensten en financiën

De wereld om ons heen verandert snel. Om helemaal mee te blijven, is het essentieel dat de relatie tussen de overheid en de burger opnieuw wordt geëvalueerd. VIVO gelooft in de kracht van de individuele burger en de noodzaak van een overheid die hen hem ondersteunt, in plaats van hen hem te belemmeren. VIVO richt zich op het versterken van deze relatie door middel van transparante financiën, efficiënte dienstverlening, innovatieve ICT-oplossingen en open communicatie.


FINANCIËN zijn de ruggengraat van onze gemeente. VIVO wil een verantwoord financieel beleid dat niet alleen de belastingdruk voor onze inwoners verlicht, maar ook investeert in de toekomst. Door slim om te gaan met publieke middelen, kunnen we de kwaliteit van het leven in onze gemeente verbeteren en tegelijkertijd de lasten voor onze burgers verlagen.

  • Het lokaal bestuur moet een gezond financieel beleid voeren. Er dient zorgvuldig met het belastinggeld te worden omgegaan.  


  • Er moet worden onderzocht of de forfaitaire belasting nog aansluit bij de behoeften van de huidige samenleving, dan wel dient te worden aangepast naar een moderner systeem. 

  • Er bestaan op dit moment heel wat retributies. Er dient te worden onderzocht of deze allemaal nog even zinvol zijn. 

  • Het kerntakendebat moet ervoor zorgen dat het lokaal bestuur efficiënter kan werken. Daarbij zullen er keuzes moeten worden gemaakt over wat er tot de taken van een gemeente behoort. 

  • Samenwerkingsverbanden met andere lokale besturen of organisaties (zoals bv. intercommunales) moeten maximaal op punt worden gezet, zodat de werkdruk op de eigen diensten kan worden verlicht. 

  • Tijdens de huidige legislatuur werden al heel wat subsidies geïndexeerd, denk bv. maar aan de werkingstoelagen voor de vele verenigingen. Nog niet álle subsidies werden geïndexeerd, zoals bv. de buurtcheque. Daarom dient er te worden bekeken welke subsidies alsnog geïndexeerd kunnen worden. We willen verder bekijken of er nog meer subsidies, zoals bijv. de buurtcheque, geïndexeerd kunnen worden. 

Daarnaast is het van cruciaal belang dat de DIENSTVERLENING van de overheid aansluit bij de behoeften van de inwoners. VIVO streeft naar een toegankelijke en klantgerichte overheid, die snel en effectief reageert op vragen en problemen. Dit kan alleen door gebruik te maken van moderne technologieën en ICT, die ons in staat stellen om processen te stroomlijnen en de interactie met de burger te verbeteren.

  • Het is belangrijk dat de burger in vlot contact staat met het lokaal bestuur. De onthaaldienst van de gemeente speelt hierin een essentiële rol, zodat de burger snel naar de juiste dienst wordt doorverwezen. Om dit te faciliteren, is het noodzakelijk dat de openingstijden van de verschillende diensten op elkaar zijn afgestemd. Daarnaast is een goede telefonische bereikbaarheid een belangrijke prioriteit.

  • Het ‘snelloket’, waarbij de burger bv. documenten kan afhalen in het gemeentehuis zonder hiervoor een afspraak te moeten maken, moet verder worden uitgerold.

  • De invoering van het afsprakensysteem voor de loketfuncties zorgde voor een meer gestructureerde werking, zowel voor de burger als voor de gemeentelijke medewerkers. Burgers moeten echter ook de mogelijkheid hebben om op bepaalde momenten zonder afspraak langs te komen.

  • Tot zolang de diensten verspreid over verschillende locaties werken, is het belangrijk dat de burger een overzicht heeft van waar elke dienst te vinden is. Een plannetje met een overzicht van de locatie van alle gemeentelijke diensten kan hierbij helpen.

  • Het lokaal bestuur moet ook digitaal vlot bereikbaar zijn. De huidige website staat boordenvol informatie, maar toch lijkt de burger deze moeilijk terug te vinden. Daarom moet deze gebruiksvriendelijker worden. Er dient onderzocht te worden of een mobiele applicatie nuttig zou kunnen zijn, waar niet alleen informatie met de burger kan gedeeld worden, maar ook gebruik kan gemaakt worden van het reservatie- of ticketingsysteem.

  • Een nieuw ticketingsysteem moet ervoor zorgen dat gebruikers bij de aankoop van tickets voor een voorstelling in het gemeenschapscentrum zowel de aankoop als de betaling in één keer kunnen afronden. Op dit moment is het systeem nog te omslachtig voor de gebruiker.

  • De interesse van de burger in de maandelijkse gemeenteraad kan verhoogd worden door het mogelijk te maken om deze digitaal te volgen. Er dient werk te worden gemaakt van de implementatie met van een digitaal opnamesysteem en het moet mogelijk worden om de gemeenteraad via een livestream te volgen, of nadien online te herbekijken.

  • De WIFI in de gemeentelijke zalen moet versterkt worden en moet eenvoudiger in gebruik zijn.

  • De (digitale) infrastructuur in de gemeentelijke vergaderzalen moet worden verbeterd, zodat iedereen op een professionele manier kan vergaderen met gebruik van moderne technologieën.

  • Een professionele werkomgeving is noodzakelijk, zowel voor de gemeentelijke medewerkers als de uitvoerende mandatarissen. Er dient in een volwaardige ontvangstruimte te worden voorzien voor de leden van het college van burgemeester en schepenen.

  • Op basis van de resultaten van onze bevraging blijkt dat er geen nood is aan extra huis-aan-huis ophaling van het afval. Daarentegen blijken de afvalstraatjes een succes. VIVO wil onderzoeken of uitbreiding van de afvalstraatjes op extra plaatsen in onze gemeente zinvol is.

COMMUNICATIE is de sleutel tot een goede relatie tussen de overheid en de burger. VIVO wil een open dialoog bevorderen, waarin inwoners zich gehoord voelen en actief kunnen deelnemen aan het beleid dat hen aangaat. Door transparante communicatie en betrokkenheid wil VIVO een gemeenschap creëren waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de toekomst van onze gemeente.

  • Inwoners verwachten dat het lokaal bestuur op een transparante manier communiceert. Het lokaal bestuur moet hier verder op blijven inzetten.

  • Bij onverwachte werken of noodsituaties moet de burger snel geïnformeerd kunnen worden. Het platform ‘BE-alert’ kan hierbij helpen. Hier moet opnieuw actiever moet worden op ingezet.

  • Het gemeentelijk Infoblad is een makkelijk communicatiemiddel om de burger te informeren. Momenteel wordt dit Infoblad maandelijks huis aan huis bedeeld. Er dient te worden onderzocht of een maandelijkse editie voldoet aan de informatienood van de inwoners. Daarnaast dient ook een evaluatie van de inhoud van het gemeentelijk Infoblad gemaakt te worden.

  • De gemeentelijke digitale borden worden gebruikt om Opwijkse verenigingen en handelaars te helpen hun (tijdelijke) activiteiten onder de aandacht van de inwoners te brengen. Het bereik hiervan is eerder beperkt. Er dient werk te worden gemaakt van een aanvullende communicatievorm, bv. via een aparte activiteitenkalender op de website of een extra sectie in het Infoblad.

  • De burger moet eenvoudig contact kunnen opnemen met het lokaal bestuur om meldingen of klachten te formuleren. Nadien moet de burger ook stipt op de hoogte gehouden worden van de acties die door het lokaal bestuur ondernomen worden als gevolg van deze meldingen of klachten.

  • Via de gemeentelijke website moet de burger steeds kunnen nagaan welke werken er aan de gang zijn, of welke werken zijn ingepland. Onverwachte wijzigingen in de planning kunnen zo op die manier snel worden meegedeeld aan de inwoners.

Sociale zaken en welzijn

Als liberale partij gelooft VIVO dat welzijn niet alleen een persoonlijke verantwoordelijkheid is, maar wel een collectieve taak, die vraagt om een sterke en betrokken overheid. VIVO wil een aanpak die ruimte biedt voor eigen initiatief en zelfredzaamheid, maar ook voor de noodzakelijke ondersteuning van de overheid waar dat nodig is. 

 

VIVO gelooft in de kracht van samenwerking tussen inwoners, organisaties en het lokaal bestuur.  

 

Een essentieel onderdeel daarvan is HUISVESTING. VIVO ziet de nood aan betaalbare en kwalitatieve (sociale) huisvesting als een prioriteit voor onze gemeente. Sociale woningen bieden stabiliteit en een veilige thuis. Betaalbare huisvesting is de basis voor een goed leven. Het biedt niet alleen onderdak, maar ook een plek om te groeien en te bloeien. Als liberale partij zijn wij ervan overtuigd dat iedereen recht heeft op een thuis, en dat het lokaal bestuur een actieve rol moet spelen in het waarborgen van sociale huisvesting voor haar inwoners.  

 

  • Sociale huisvesting moet niet alleen betaalbaar zijn, maar ook bijdragen aan een sterke gemeenschap. Daarom zetten we in op het creëren van diverse woonvormen die aansluiten bij de behoeften van verschillende groepen, zoals alleenstaanden, gezinnen en mensen met een beperking. 

  • Discriminatie op de huurmarkt is onaanvaardbaar. Het lokaal bestuur moet zoveel als mogelijk sensibiliseren om dergelijke praktijken tegen te gaan, om iedereen gelijke kansen te bieden. 

  • VIVO heeft aandacht voor de bestrijding van SOCIALE ARMOEDE en het ondersteunen van kwetsbare gezinnen in onze gemeente. Wij geloven dat iedereen recht heeft op een waardig leven en gelijke kansen, en zetten ons in voor beleid dat niet alleen tijdelijke hulp biedt, maar ook duurzame oplossingen creëert, zodat alle gezinnen de kans krijgen om actief deel te nemen aan de samenleving. 

  • Er werden al heel wat diensten opgericht voor de meer kwetsbaren in onze samenleving, denk maar aan het Sociaal Restaurant of het Lokaal Dienstencentrum bij de welzijnsvereniging OPcura. VIVO wil werk maken van een nog sterkere communicatie, zodat iedereen weet wie gebruik kan maken van al deze diensten. 

  • Deze legislatuur werd de Sociale Kruidenier opgericht, om zo de meest kwetsbaren in onze gemeenschap de mogelijkheid te geven hun inkopen te doen. Mogelijks zal de huidige locatie op termijn te klein worden, gezien het grote succes van deze organisatie. Er dient daarom te worden onderzocht of de Sociale Kruidenier zich in de toekomst op een andere locatie kan vestigen, alsook of de openingsuren verruimd moeten worden. 

VIVO zet DIERENWELZIJN hoog op de agenda, omdat een humane samenleving zich ook uitstrekt tot de zorg voor onze dieren.  

 

  • Wij zetten ons in voor een lokaal beleid dat dieren beschermt tegen verwaarlozing en mishandeling.

  • Het steriliseren van zwerfkatten moet ook in de toekomst blijven gebeuren.  

  • Er moet gestreefd worden naar het behoud van het label ‘diervriendelijke gemeente’. 

Senioren en OPcura

De toename van het aantal actieve senioren vraagt om een breed, ambitieus en doordacht beleid. Met oog voor hoe senioren als schakel kunnen deelnemen aan de samenleving en met andere generaties. En voor hoe senioren hun leven in eigen handen kunnen houden, op een actieve en kwaliteitsvolle manier. Ook indien ze meer kwetsbaar zijn.


Onze gemeente moet een plek zijn waar iedereen zich ondersteund voelt, van ALLEENSTAANDEN tot SENIOREN. VIVO wil een samenleving waarin niemand achterblijft. 

 

  • Sociaal isolement kan een eenzaam gevoel tot gevolg hebben. Het ontwikkelen van ontmoetingsplaatsen voor senioren om sociaal contact te bevorderen moet eenzaamheid zoveel als mogelijk kunnen tegengaan. Dit sociaal contact kan bevorderd worden in de verschillende woonwijken van onze gemeente, bijvoorbeeld door het plaatsen van extra zitbanken en het organiseren van buurtactiviteiten. 

  • Voor veel van onze oudere inwoners is het belangrijk om zo lang  als mogelijk thuis te kunnen blijven wonen, waar ze zich het beste voelen. Meer betaalbare woonopties voor alleenstaanden, ouderen en mensen met een beperking moeten het mogelijk maken om hen in hun vertrouwde omgeving te laten wonen.  

  • Belastingen waarbij alleenstaanden benadeeld worden ten opzichte van huisgezinnen moeten herbeken worden.

  • De noden en wensen van de senioren veranderen mee met de maatschappij. Om te kunnen blijven voldoen aan deze noden van deze bevolkingsgroep dienen senioren ook in de toekomst inspraak te blijven hebben in het beleid dat op hen betrekking heeft via degelijke participatiemogelijkheden, zodat voorzieningen aansluiten bij hun behoeften en verwachtingen. 

  • Ook voor de senioren moet het mogelijk worden gemaakt om meer in te zetten op de digitale dienstverlening. Voor hen dienen digitale oefenkansen te worden gestimuleerd. 


Welzijnsvereniging OPcura baat een woonzorgcentrum, centrum voor dagverzorging, centrum voor kortverblijf, centrum voor nachtopvang, serviceflats, vervoersdienst, sociaal restaurant, dienstenchequebedrijf en een lokaal dienstencentrum uit. Deze dienstverlening moet blijven bestaan, dezelfde kwaliteit blijven bieden en ook uitgebreid worden. Hiervoor zijn de komende jaren extra investeringen nodig: 


  • Start van een nieuw woonzorgcentrum op de zorgsite met uitbreiding van de capaciteit. Uit recente studies is gebleken dat er in 2033 in de Opwijkse woonzorgcentra 133 bedden te kort zullen zijn. Ook met toekomstige extra noden, zoals kamers voor koppels, moet rekening gehouden worden bij deze uitbreiding. Het tekort aan bedden kan niet alleen door OPcura worden opgelost, maar de welzijnsvereniging kan wel een voortrekkersrol spelen om samenwerkingen aan te gaan met externe actoren. 

  • Het woonzorgcentrum moet betaalbaar blijven. De dagprijs van woonzorgcentrum "De Oase" ligt momenteel 4 euro onder de gemiddelde dagprijs in de provincie Vlaams-Brabant. Er moet in de toekomst altijd naar een betaalbare prijs gestreefd blijven worden. 

  • Het tekort aan opvangplaatsen in woonzorgcentra kan niet alleen worden opgevangen door een uitbreiding. Vanuit OPcura moet er verder worden ingezet om thuiswonende senioren maximaal te ondersteunen zodat ze zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Dit kan door verder te investeren in de vervoersdienst, boodschappenronde, buurtwerking, … maar ook de nachtopvang, dagopvang, kortverblijf, e.a. zijn hiervoor van groot belang. De mantelzorgers moeten hiervoor ook de nodige ondersteuning krijgen. 

  • Het lokaal dienstencentrum moet de ontmoetingsplaats blijven voor onze senioren. De activiteiten en workshops moeten verder uitgebreid worden, meer externe partners kunnen worden aangetrokken om hierbij ondersteuning te bieden. Ook het sociaal restaurant blijft toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Het infopunt ouderen, waar je terecht kan voor alle informatie rond ouderenzorg en andere dienstverlening, moet meer onder de aandacht gebracht worden zodat het beter bekend wordt bij de doelgroep. 

  • Het woonzorgcentrum heeft mede dankzij het personeel en het aanstellen van extra personeel de goede dienstverlening kunnen behouden. Ook in de toekomst moet het directiecomité de nodige middelen blijven ter beschikking stellen om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te houden.  

Vlaams beleid

Wanneer diversiteit en inclusie centraal staan, is het essentieel dat onze gemeente niet alleen de Vlaamse beleidsdoelen ondersteunt, maar ook actief bijdraagt aan een succesvolle integratie en inburgering van alle inwoners. VIVO meent dat een inclusieve samenleving de sleutel is tot een sterke en samenhangende gemeenschap. Daarom richt VIVO haar pijlen op een beleid dat zowel de lokale noden als de Vlaamse richtlijnen op het gebied van integratie en inburgering respecteert en versterkt. Een nauwe samenwerking met Vlaamse instanties en externe partners zijn daarbij belangrijk. 

 

VIVO streeft naar een gemeente waar de Vlaamse identiteit behouden blijft en integratie bevorderd wordt. 

 

  •  Verplichte Nederlandse les voor anderstaligen, zowel op school als voor ouders, blijven noodzakelijk om integratie te versterken. De organisatie van deze lessen kan gebeuren door externe partners, maar het lokaal bestuur moet een toezichthoudende rol blijven opnemen. Diegenen die weigeren aan deze lessen deel te nemen, moeten gesanctioneerd worden. 

  • Het behoud van het Vlaams karakter van onze gemeente is essentieel, met aandacht voor het gebruik van de Nederlandse taal in het dagelijkse leven.

  • De burger dient via een open communicatie te worden geïnformeerd over het gemeentelijk integratiebeleid. Inwoners moet bij het lokaal bestuur terechtkunnen voor hulp en informatie over integratie, met de steun en middelen die Vlaanderen biedt. 

Lokale economie en middenstand

In onze gemeente vormt de lokale economie het kloppende hart van onze samenleving. De middenstand zorgt niet alleen voor werkgelegenheid, maar ook voor een aangenaam leefklimaat. Als liberale partij geloven we in de kracht van ondernemerschap en de waarde van lokale initiatieven. 

 

VIVO hecht veel belang aan een bloeiende lokale economie, waarin ondernemers de ruimte krijgen om te groeien en te innoveren. VIVO wil blijven inzetten op een ondernemingsvriendelijk beleid. Onze focus ligt daarbij op het ondersteunen van lokale bedrijven, het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het stimuleren van duurzame economische groei. VIVO wil een gemeente waar ondernemers zich gesteund voelen en waar de burger kan genieten van een gevarieerd aanbod aan handel en diensten. 

 

  • De lancering van de gemeentelijke dienst “lokale economie” in de huidige legislatuur heeft geleid tot een betere en gestructureerde ondersteuning van onze ondernemers. Het is belangrijk om deze dienst verder te ontwikkelen door te investeren in een voltijdse tewerkstelling. 

  • Een voldoende gevarieerd horeca- en winkelaanbod draagt bij aan een aantrekkelijke leefomgeving voor iedereen, zowel voor de winkeliers als voor de inwoners. Het is belangrijk om de handel in onze eigen gemeente en lokaal winkelen verder te stimuleren. Daarnaast moet er onderzocht worden hoe we (startende) ondernemers het beste kunnen ondersteunen, zowel financieel als logistiek. 

  • Bij de ontwikkeling van nieuwe bouwprojecten is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan (ver)nieuw(d)e handelsruimtes in de kerngebieden. Ondernemers die willen investeren in de renovatie van een handelspand moeten hierbij financieel ondersteund worden. 

  • Met de invoering van het nieuwe huurreglement voor gemeentelijke materialen kunnen ook ondernemers deze materialen nu gebruiken voor tijdelijke evenementen of activiteiten, zoals bijvoorbeeld een opendeurdag. Daarnaast moeten Opwijkse ondernemers ook de mogelijkheid krijgen om te profiteren van het voordelige huurtarief voor gemeentelijke zalen, net zoals verenigingen dat kunnen. 

  • Een goede communicatie is essentieel: zowel van het lokaal bestuur naar de ondernemers, als van de ondernemers naar de burger. Net als voor de verenigingen moet er worden onderzocht welke gemeentelijke communicatiemiddelen door ondernemers kunnen gebruikt worden om tijdelijke evenementen of activiteiten aan te kondigen. 

  • De reeds bestaande subsidie voor startende ondernemers moet worden geëvalueerd en indien nodig, worden verhoogd. 

Veiligheid en mobiliteit

In een maatschappij die voortdurend in beweging is, staan veiligheid en mobiliteit centraal. VIVO gelooft dat een veilige samenleving de basis vormt voor een aangenaam leefklimaat. VIVO wil verder werk maken van een veilige omgeving voor iedereen: de automobilist én de zwakke weggebruikers zoals voetgangers, ouderen en mensen met een beperking, maar zeker ook de jonge fietsertjes. Daarnaast  is ook het algemeen veiligheidsgevoel in de eigen gemeente van cruciaal belang. 

 

Daarnaast erkent VIVO dat mobiliteit essentieel is voor de verdere ontwikkeling van onze lokale economie en de leefbaarheid voor onze inwoners.  

 
In dit programma presenteren wij onze plannen en ideeën om de algemene veiligheid en mobiliteit te verbeteren, met respect voor de vrijheid van de burger en de verantwoordelijkheid van de overheid. Op deze manier wil VIVO verder bouwen aan een toekomst waarin iedereen zich veilig en vrij kan bewegen. 


  • Er werden tijdens de huidige legislatuur al heel wat inspanningen geleverd om de schoolomgevingen veiliger te maken. Het is belangrijk om hier aandacht voor te blijven hebben en waar nodig nog verdere maatregelen te nemen. Elke schoolomgeving in de gemeente moet zodanig worden ingericht dat de veiligheid maximaal wordt verhoogdgegarandeerd. 

  • Met de heraanleg van de Ringlaan ter hoogte van het Gemeentelijk Administratief Centrum werd de verbinding met het kruispunt van de Fabriekstraat en de Beekveldstraat afgewerkt en zo veiliger gemaakt voor de voetgangers en fietsers. VIVO wil het volledige Heiveld, tussen de beide rotondes, grondig aanpakken om zo de ‘missing link’ in deze schoolroute nog weg te werken.  

  • Om de veiligheid van de zwakke weggebruikers, maar ook rolstoelgebruikers, te verhogen, dient er onderzocht te worden in welke straten er bijkomende voet- en fietspaden nodig zijn of , dan wel waar een herstel zich opdringt. Dit met de nodige aandacht voor onze minder mobiele inwoners. We laten ons hierin bijstaan door de juiste experten. 

  • Bij een gewijzigde verkeerssituatie dient elke burger tijdig en duidelijk geïnformeerd te worden, zowel tijdens als na de werken. Er dient nog meer te worden ingezet op een snelle communicatie, waar mogelijk via digitale weg maar zonder de traditionele communicatiemiddelen te vergeten.

  • Er werd tijdens de huidige legislatuur werk gemaakt van een parkeerbeleidsplan in het centrum van Opwijk, waarbij langparkeerders gebruik kunnen maken van de openbare parkings en voor korte parkeersessies gebruik kan worden gemaakt worden van de blauwe zones. Er moeten meer controles plaatsvinden om overtreders van het huidige parkeerregime te beboeten, opdat dit parkeerbeleidsplan gehandhaafd kan worden.  


  • Er moet worden onderzocht of er extra parkeerruimte kan worden ontwikkeld op de Sint-Annasite (waar vroeger de Sint-Pauluszaal stond) en aan de Kersenpit. Hierbij dient zoveel als mogelijk met waterdoorlatende materialen te worden gewerkt. 

  • Duurzame vervoersvormen moeten verder gepromoot worden door nog meer te investeren in publieke laadpalen voor elektrische wagens op openbare parkings, maar ook aandacht te hebben voor het verhogen van de het aantal bushaltes. 

  • Om de verkeersdruk op in de Stationsstraat te verminderen en de toekomstige ontsluiting van de ontwikkeling van de ‘Van Breuze’-site mogelijk te maken, dient zo snel mogelijk de nieuwe wegenis naast het kerkhof te worden ontwikkeld. 

  • Op verschillende plaatsen in de gemeente werden straten omgevormd tot fietsstraten of werd een zone 30 ingevoerd. De invoering van deze maatregel dient te worden geëvalueerd en te worden bijgestuurd waar nodig. VIVO wil niet in nog méér straten een zone 30 invoeren, maar wel bekijken op welke wijze de weginfrastructuur dient te worden ingericht om zo hardrijders te dwingen om de snelheid alsnog te minderen. Kortom, er dient verder te worden ingezet op een doordacht en realistisch verkeersbeleid

  • Het algemeen veiligheidsgevoel in onze gemeente zit wel goed, zo bleek uit de bevraging van VIVO. Er zijn evenwel enkele plekken in de gemeente waar het veiligheidsgevoel nog verhoogd kan worden, zoals bv. de stationsomgeving en de parking ‘Borchtsite’. De verdere uitrol van een goed werkend cameranetwerk kan op dergelijke plekken het veiligheidsgevoel verhogen. 

  • De hulpdiensten zoals brandweer en politie moeten we blijven ondersteunen via de politie- en brandweerzone. Zij moeten hun diensten zo goed mogelijk kunnen organiseren ten dienste van de burger en over de nodige infrastructuur beschikken om dit mogelijk te maken. 

  • Er wordt opnieuw steeds vaker gebruik gemaakt van de trage wegen, zowel voor functioneel als recreatief gebruik. Het lokaal bestuur moet maximaal haar medewerking verlenen om deze trage wegen te heropenen, indien hier nood aan is. 

Openbare werken en infrastructuur

De ontwikkeling van moderne en duurzame infrastructuur is belangrijker dan ooit. VIVO gelooft dat het lokaal bestuur een voorbeeld moet stellen inzake infrastructuur die beantwoordt aan de hedendaagse behoeften van haar inwoners. Duurzame infrastructuur is niet alleen een investering voor de huidige generatie, maar ook een essentiële stap richting de toekomst. 


Door te investeren in openbare werken met oog voor ecologie en moderne bouwmethoden, kunnen we de leefomgeving niet alleen verbeteren, maar ook de gemeente voorbereiden op de uitdagingen van een veranderend klimaat. 


In dit programma delen we onze plannen voor openbare werken en infrastructuur, met de focus op groei, duurzaamheid en aanpassingsvermogen. VIVO streeft ernaar om verder te investeren in duurzame infrastructuur op een doordachte manier. 


  • In het centrum van Opwijk werden tijdens de huidige legislatuur de Singel en het plein aan de kerk heringericht, wat niet alleen voor een veiligere omgeving maar ook een aangenamere buurt zorgt. Tijdens een volgende legislatuur dient ook het overige gedeelte van het centrum, meer bepaald de Markt(straat) tussen het kruispunt met de Fabriekstraat en de Kerkstraat, te worden heringericht. 

  • Naast de nog in uitvoering zijnde werken in het centrum van Opwijk dient ook onderzocht te worden op welke wijze de andere dorpskernen in onze gemeente kunnen verfraaid worden en indien nodig, heringericht.  

  • Het lokaal bestuur heeft een voorbeeldrol op vlak van ecologie en innovatie. VIVO hecht er belang aan dat bij elk project ‘duurzaamheid’ centraal staat. 

  • Er dient zoveel als mogelijk te worden ingezet op de ‘ontharding’ van de openbare ruimten, wat wil zeggen dat kille beton of asfalt plaatsmaakt voor aangename groenperken of bloemvakken. Dit draagt ertoe bij om de waterproblematiek beter onder controle te houden. 

  • Om te voorkomen dat de gemeente in de toekomst zou worden geteisterd door een hevige waterproblematiek dient er sneller werk te worden gemaakt van de realisatie van wachtbekkens, en dient waar mogelijk in landelijk gebied de riolering opnieuw opengelegd te worden. 

  • Bij de ontwikkeling van nieuwe projecten moet altijd rekening worden gehouden met de minder mobiele bevolkingsgroep, zoals bv. rolstoel-, rollatorgebruikers en senioren, zodat de nieuwe infrastructuur ook voor hen toegankelijk is. Hiertoe dient er bij elk project te worden samengewerkt met een gespecialiseerd studiebureau. Basisbereikbaarheid geldt immers voor iedereen. 

  • Bij de uitvoering van (wegen)werken moeten we de hinder zoveel als mogelijk beperken, zowel voor de omwonenden als de handelaars. De werken dienen zo optimaal mogelijk op elkaar te worden afgestemd. De bereikbaarheid tijdens wegenwerken is voor elke burger belangrijk, maar zeker voor de minder mobiele mensen; hier dient ook nog meer aandacht aan te worden geschonken. 

  • Er dient op doordachte wijze invulling te worden gegeven aan de nog braakliggende open ruimte, zoals de Sint-Annasite (waar vroeger de Sint-Pauluszaal stond) en de gronden naast de parking van de Kersenpit.  

  • De burger moet op een vlotte manier melding kunnen maken van gebreken in de (weg)infrastructuur, zoals putten in de weg of onderhoud van de groene open ruimten. Er moet worden ingezet op een snelle behandeling van deze melding. 

  • De begraafplaatsen zijn een rustige plek waar overleden inwoners hun laatste rustplaats vinden. Ze bieden ook ruimte voor mensen om hun verdriet een plaats te geven. In een moderne samenleving is dit geen kille omgeving, maar een groene plek die respect toont voor de overledenen. Er zijn al stappen gezet om de begraafplaatsen ‘groener’ te maken en te verbeteren; het is belangrijk om hier in de toekomst blijven op in te zetten om de begraafplaatsen meer de uitstraling van een ‘park’ te creëren. In een moderne samenleving moet worden toegelaten dat bezoekers met hun huisdier aan de leiband de begraafplaats kunnen betreden.  De sterrenweide moet opgewaardeerd worden. 

Land- en tuinbouw

Landbouw speelt een cruciale rol in onze gemeente, niet alleen als basis voor onze voedselvoorziening, maar ook als fundament van onze landelijke gemeente. Een sterke en duurzame landbouwsector is essentieel voor het behoud van het unieke, landelijke karakter van Opwijk. 

 

VIVO heeft enkele voorstellen om de landbouwsector in de gemeente te blijven ondersteunen. 

  •  De landbouwer is in de eerste plaats een ondernemer. De ‘korte keten’-winkel moet zoveel als mogelijk worden gepromoot bij de burgers. 

  • De landbouwsector wordt geconfronteerd met alsmaar strengere regelgeving. Het is de taak van het lokaal bestuur om de landbouwers zoveel als mogelijk te informeren en door te verwijzen naar de bevoegde overheidsdienst. 

  • Enkele maanden geleden werd het erosiebestrijdingsplan voorgesteld aan de lokale landbouwers, met als doel de erosiegevoelige gebieden in de gemeente aan te pakken. In een volgende legislatuur zal dit plan moeten worden omgezet in concrete acties. De landbouwers dienen te worden ondersteund bij het uitvoeren van deze acties.